טיפול הזרקת חומרי מילוי קמטים

טיפול הזרקת חומרי מילוי קמטים
21.3.2020 | פורסם ע״י: ד״ר וולף

רק במחצית השנייה של המאה העשרים הגיעו הניתוחים הפלסטיים, כסוג של מענה ופתרון לכל אלו שרצו לשפר את המראה הטבעי של העור. אז היה מקובל לבצע מה שמכונה בשפת העם "מתיחת פנים", אם כי גם לשיטה זו היו את החסרונות הבולטים שלה – החיסרון הראשון היה שעלות הניתוח הייתה כרוכה בהשקעה של כסף רב מאד, והחיסרון השני היה שההליך עצמו היה הליך שהצריך התערבות כירורגית – מה שלא כל-כך הלהיב אנשים לבצע אותו…
הרבה אנשים, בעיקר נשים, העדיפו להימנע מלבצע את הטיפול הכירורגי, והעדיפו להשלים עם תהליכי ההזדקנות, עד שבשנת 2002 נכנס השימוש בחומר המילוי לעולם האסתטיקה והגשים להרבה מאד את החלום.

איך בעצם עובד חומר המילוי?

חומר המילוי הוא סוג של רעלן שפועל על החלשה של סיבי השרירים. ראשית חומר המילוי נעוצה עוד בתקופה של תחילת שנות השבעים – באותו זמן, חומר המילוי כלל אינו יועד עבור צרכים אסתטיים, כי אם עבור צרכים רפואיים. בין הבעיות הרפואיות שבהם היה נהוג לטפל באמצעות חומר המילוי ניתן למנות למשל בעיות כגון: פזילה, עין עצלה, בעיות מוטוריות אצל ילדים, הזעת יתר, מיגרנות ועוד. רק בסוף שנות התשעים, לקראת תחילת שנות ה – 2000, החל להיכנס חומר המילוי גם לתחום של האסתטיקה הרפואית. מאותה נקודה הוא פשוט חולל מהפיכה של ממש, ועד היום הוא נחשב לחומר המועדף בה"א הידיעה, לכל מה שקשור בשיפוצים אסתטיים והצערת עור הפנים.
בעולם האסתטיקה חומר המילוי משמש בעיקר עבור טיפולים קוסמטיים כדוגמת: מילוי קמטי הבעה (הנמצאים בפנים) ומילוי של שפתיים. בגלל שחומר מילוי עובד על עיקרון של "שיתוק" השריר, הוא מונע מהשריר שיוצר את הקמט לחזור למצבו הטבעי ולהתכווץ, ובכך בעצם מתקבל למראית עין מראה עור פנים שהוא חלק, מתוח ואחיד. את חומר המילוי נוהגים להזריק לתוך הקמט בסדרה של הזרקות תת-עוריות. ההליך הוא פשוט ביותר, ואינו מצריך הרדמה. מי שקצת חושש, יכול בהחלט לבקש מהרופא או מהאדם המטפל למרוח כמה דקות לפני ההליך משחה לאלחוש מקומי, ואז ההזרקה כמעט ואינה מורגשת, וגם הטיפול עצמו הוא הרבה יותר קל ונסבל.
את ההזרקה של חומר המילוי נהוג לבצע ע"י שימוש במחט קטנה ודקה, ישירות לתוך השריר בפנים אותו מעוניינים לשתק. במהלך הטיפול חשוב שהאדם המבצע את ההליך יקפיד על שני דברים שהם מאד חשובים: הדבר הראשון זה – מינון נכון של החומר, והדבר השני – זה דיוק במיקום ההזרקה. שני תנאים אלו הם קריטיים ביותר להצלחת הטיפול, וכאן בעצם באים לידי ביטוי ניסיונו ודרגת מקצועיותו של הרופא המטפל. צריך לזכור שחומר המילוי במקור הוא רעלן קטלני. כמובן שבעולם האסתטיקה, נעשה בו שימוש במינונים שהם מאד נמוכים עם סבירות אפסית לנזק, אבל עדיין צריך לדעת כיצד להשתמש בו, ואיך.

הזרקות עושים רק עם מומחה

בעולם הקוסמטיקה של היום, ישנם עשרות אם לא מאות בעלי מקצוע ה"מגדירים" את עצמם כמומחים לחומר המילוי. עד כמה הם טובים, ומהי רמת המקצועיות שלהם – זה כבר דבר שהוא קצת יותר מוטל בספק… לפיכך חשוב שבתהליך בחירת הרופא המטפל נקפיד לשאול את עצמנו ואותו מספר שאלות כגון: כמה שנות ניסיון יש לאותו רופא בתחום טיפולי חומר המילוי, כמה לקוחות מטופלים אצלו במסגרת השיטה ואם יש לו לקוחות מרוצים שיכולים להמליץ. כמו בכל תהליך בחירה של בעל מקצוע או רופא, גם כאן חשובה דעתם הרווחת של הלקוחות. מן הסתם עדיף ללכת ולבצע את ההליך אצל רופא ששמעתם עליו טובות וקיבל הרבה מאד המלצות, מאשר רופא שלא שמעתם עליו בכלל או נאמרו עליו חוות דעת שליליות…
למרות שנהוג להניח ולחשוב, שלחומר המילוי יש השפעה על כמעט כל קמט בפנים, אין זה מדויק, והוא למעשה יעל רק כנגד קמטים באזורים מאד מסוימים: קמטי המחשבה שבמצח, קמטי ההבעה שנמצאים באזור שבין העיניים והגבות, הקמטים שבצידי העיניים, הקמטים שבאזור הפה והקמטים שנמצאים באזור הצוואר. מעבר לאזורים הללו לא הוכחה עדיין לא יעילותו ולא השלכותיו של חומר המילוי לגבי טיפול בקמטים הנמצאים באזורים אחרים בפנים. לשמחתנו, עולם האסתטיקה מציע כיום תחליף טיפולי גם עבור יתר המקומות "המקומטים". שלל של חומרים ושיטות טיפול מתקדמות כדוגמת: טיפולי חמצן להצערת עור הפנים, מילוי באמצעות סיליקון, מילוי באמצעות חומצה היאלורונית ועוד.
הזרקת חומר המילוי היא, כאמור, הליך קוסמטי קצר ופשוט ביותר. הטיפול עצמו לוקח מעט מאד זמן (בין רבע שעה לעשרים דקות), זמן ההתאוששות הוא של כמה שעות, ותוך כמה ימים כבר ניתן ליהנות מהאפקט של ההזרקה ולראות בהחלט תוצאות. כל עוד שומרים על הנחיות הרופא המטפל, ומקפידים להיזהר, אין להזרקת חומר המילוי כמעט ותופעות לוואי מעבר לנפיחות קלה או אדמומיות מקומית, החולפת גם היא בד"כ אחרי יום.

מהו החיסרון בחומר מילוי?

החיסרון אולי, הבולט ביותר, שניתן לציין כנגד חומר המילוי(שעד היום גם לא נמצא לו הפתרון) הוא עניין זמניות הטיפול. השפעת חומר המילוי היא קצרת טווח ובד"כ מחזיקה לא יותר מכמה חודשים. החדשות הטובות הן אבל, שאם מקפידים לבצע טיפולי הזרקות של חומרי מילוי בגיל שהוא עוד מוקדם יחסית, כשהקמטים הם "טריים", ולאחר מכן גם מקפידים לתחזק את הטיפול ולערוך טיפולים חוזרים אחת לחצי שנה – ניתן בהחלט לראות תוצאות יפות. תדירות הטיפול פוחתת, והמרווחים בין טיפול לטיפול מתארכים. מה שאנחנו בעצם יוצרים ב"תחזוקה" נכונה של טיפולי הזרקות של חומרי מילוי, זה החלשה משמעותית של השריר. הכיווץ הטבעי של השריר לאט לאט פוחת, הוא נהפך לחזק יותר. בצורה כזאת אנחנו גורמים לעור להמשיך ולהישאר חלק ומתוח, מה שגם באופן טבעי מפחית את הצורך ואת ההשקעה בטיפולים קוסמטיים אגרסיביים יותר בעתיד.
דילוג לתוכן