ניתוחים פלסטיים בקרב בני נוער ודימוי גוף

ניתוחים פלסטיים בקרב בני נוער ודימוי גוף
26.9 | פורסם ע״י: ד״ר וולף

בעידן המודרני, הפרסום מתמקד לרוב באידיאל נשים וגברים מאוד אסתטיים. בני נוער וילדים חשופים בכל עת לדוגמנים ודוגמניות. גיל ההתבגרות, הינה תקופה בה האישיות ודימויי הגוף נמצאים בתהליך עיצוב. חשיפה לאידיאל יופי מצומצם מאוד יכולה להוות השפעה שלילית לנזק על דימוי הגוף של הצעירים. נושא הניתוחים הפלסטיים בקרב בני נוער רלוונטי היום יותר מתמיד ורגיש ביותר בייחוד בתקופת הקיץ. האם ישנם מצבים בהם יש לאשר ניתוח פלסטי לבני נוער או שמא הסכנות גדולות מדי, ויש להגביל את הניתוחים מגיל 21 ואילך?

דימויי גוף בעידן המודרני

תרבות היופי היא תרבות שנוצרה על ידינו בעולם המערבי והתרבות הזו כוללת איפור, עיצוב שיער, עיצוב הגוף בחדרי כושר ופנייה לתזונאים המושפעת מאוד מהאידיאלים שאנו נחשפים אליהם בכלי התקשורת והמדיה החברתית. בני נוער וילדים רגישים במיוחד לנושא תרבות היופי ומושפעים היום יותר מתמיד מהאידיאלים אליהם הם נחשפים. כתוצאה מכך, ישנה סכנה שתהיה פגיעה בדימוי הגוף שלהם ורצון לניתוח פלסטי כדרך לפתרון הפער בין הדימוי שהם רואים במראה לבין הדימוי האידיאלי המוצג בכלי התקשורת.

אסתטיקה או בעיה רפואית?

ניתוח פלסטי עשוי להיות דרך טיפול במום מולד- כגון שפה שסועה, במקרה זה, יש פגיעה פיזית הנראית לעין ואכן ניתוח אסתטי אשר יכול לשפר את מראה השפתיים והתפקוד הפיזי של השפה או איבר אחר. לעומת זאת, רצון להגדלת חזה בקרב נערות בגילאים צעירים 14-16 בדרך כלל אינו נובע מבעיה פיזית, אלא מרצונה להדמות יותר למודלי החיקוי שלהן או בנות גילן. בשנים אלו, בהן הגוף נמצא עדיין בתהליך גדילה ושינוי, ובתקופה בה בני נוער רגישים יותר ללחץ חברתי, כל החלטה לבצע שינוי פיזי הופכת למשמעותית ביותר ועשויים להיות לה השפעות מרחיקות לכת על חייהם של בני הנוער. ניתוח בכל שלב בחיים הינו מצב מורכב ולא פשוט בכלל, בייחוד כשלא מבינים לחלוטין את ההשלכות והסכנות הטמונות בהליך כירורגי פולשני. מסיבה זו ומאחר וקיים סיכוי לחרטה בעתיד, סוגיית הניתוחים בקרב בני נוער הינה סוגיה מורכבת ויש לדון בכל מקרה לגופו.

ניתוח פלסטי – מאיזה גיל?

החוק מאפשר ביצוע ניתוח להגדלת חזה מגיל 18 וניתוח אף מגיל 16. ניתוח הצמדת אוזניים לדוגמא, במקרים מסוימים ניתן לבצע בגיל הרך 6-7 שנים, אולם גם בגילאים אלו מדובר החלטה מורכבת מאחר והאוזניים עדיין נמצאות בתהליך של צמיחה. בין הגילאים 18-21 הגוף כבר הגיע לשלב בשלות וסיום העיצוב בד בבד עם הגעה לבשלות נפשית בכדי להגיע להחלטה שקולה ולהתמודד עם כל החלטה, בחירה בניתוח או חיזוק הביטחון העצמי.

בגילאים בהם ילדים רגישים במיוחד לנושא דימויי גוף, לחץ חברתי והסטטוס שלהם בקרב בני גילם, ההחלטה על אופן הטיפול המתאים והאם ניתוח פלסטי הוא הצעד הנכון חייבת להתבצע ברגישות מיוחדת מצד ההורים והמנתח הפלסטי. באם מדובר, בפגם מולד אשר פוגע ברמת התפקוד של איבר מסוים, יש מקוםלהתייעצות עם רופא מומחה בתחום ולהחליט יחד על דרך הטיפול המתאימה.

דילוג לתוכן