טיפול ביבלות ונגעי עור

עור הגוף רגיש ועדין ולרבים מהאנשים ישנם נגעי עור, בין אם כתוצאה מנזקי השמש ובין אם בעקבות מחלה או בעיה גנטית או מולדת. חשוב לקבל ייעוץ רפואי מקדים לגבי נגעי העור, לבחון את מהותם ובהתאם לצורך, להסירם. לעיתים, הסרת נגעי העור באה גם כתוצאה מצורך אסתטי ולא רפואי ומדובר בהליך כירורגי נפוץ בארץ ובעולם.

שיטות הטיפול הקיימות

ההחלטה על שיטת הסרת נגעי העור והיקפה נקבעת בהתאם לשיקולים רפואיים ומקצועיים כגון גודל הנגע, עומקו, מיקומו, מרקמו ומצבו הבריאותי של המטופל.
קיימות שתי שיטות כירורגיות מרכזיות: 
  • שיטת ה- Shaving – שיטה פשוטה יחסית המתאימה להסרת נגעי עור שאינם תת-עוריים ומתבצעת תוך שמירה על קו העור. בשיטה זו מסירים את הנגע בעזרת אזמל (שיטה המזכירה מאוד את שיטת הגילוח ומכאן שמה). לאחר מכן אזור הטיפול נצרב באמצעות מחט חשמלית לשם עצירת הדימום, נמרח במשחה אנטיביוטית ולאחר מכן נערכת חבישת המקום. בשיטה זו אין צורך בתפירה והצלקת שנותרת על העור בעקבות הליך ההסרה לרוב אינה נראית לעין.
  • שיטת ה- Excision – מיועדת להסרת נגעי עור בולטים ותת-עוריים והיא מעט יותר מורכבת בשל עומק הנגע. הסרת נגעי העור מתבצעת בחדר ניתוח אך בהרדמה מקומית ולרוב אינה דורשת אשפוז. בשיטה זו מסירים את נגע העור וגם חלק קטן מהעור שסביב הנגע. לאחר ההליך יש צורך בתפירה של החתך.
היתרון בהסרה כירורגית של נגעי העור היא באפשרות לבצע מעקב ומשלוח דגימה למעבדה, במקרים בהם יש חשד שהנגע הינו ממאיר.
טיפול בעזרת חנקן נוזלי – השימוש בחנקן  חנקן נוזלי יוצר גבישי קרח על נגעי עור שהורסים את הנגע העורי, הטיפול מבוצע על ידי ריסוס החנקן ישירות על הנגע באמצעות "אקדח חנקן".
השימוש בשיטה זו נוח ובטוח וניתן באמצעותה לטפל בנגעים הבאים:
• תוספי עור (SKIN TAGS) – גידולי עור קטנים, לא מסוכנים שמצויים בעיקר בבית שחי, צוואר ומפשעה.
• יבלות סבוראיות – נגעים יבלתיים בגוון חום- שחור שמופיעים בגיל המבוגר באיזורים כמו פנים, גב וחזה.
• נגעי עור טרום סרטניים – נגעים שמופיעים על רקע חשיפה מרובה לשמש, בעיקר על עור הפנים אך גם על פני עור ידיים ורגליים. בעיקר בבעלי עור בהיר.
• יבלות וירליות – עיבוי עור שנגרם בשל גירוי העור על ידי וירוס, מופיע בעיקר באצבעות ידיים, כפות ידיים וכפות רגליים.
המקום המטופל מעלה גלד, כעבור מספר ימים הוא נושר ואז יש להימנע מחשיפה לשמש. סימן העור החדש נטמע בסביבתו בתוך שבועות עד חודשים (מותנה בצבע העור).
ברוב המקרים נגעי העור אינם מהווים סכנה בריאותית אך יש להם משמעות גדולה מבחינה אסתטית. אם יש גם לכם שומה או נגע עור שאתם כבר הרבה זמן רוצים להסיר, המרכז הרפואי דר' וולף יעניק לכם את הייעוץ ואת הטיפולים החדשניים ביותר.

השימוש בחנקן  לטיפול בנגעי עור הוא בחנקן נוזלי בטמפרטורה של 196- מעלות צלזיוס. בשימוש בחנקן נוזלי על נגעי עור העור קופא ונוצרים גבישי קרח שהורסים את הנגע העורי, הטיפול מבוצע על ידי ריסוס החנקן ישירות על הנגע באמצעות "אקדח חנקן".

נגעים עוריים בהם ניתן לטפל בחנקן נוזלי:

  • נגעי עור טרום סרטניים – נגעים שמופיעים על רקע חשיפה מרובה לשמש, בעיקר על עור הפנים אך גם על פני עור ידיים ורגליים. בעיקר בבעלי עור בהיר.
  • יבלות וירליות – עיבוי עור שנגרם בשל גירוי העור על ידי וירוס, מופיע בעיקר באצבעות ידיים, כפות ידיים וכפות רגליים.
  • יבלות סבוראיות – נגעים יבלתיים בגוון חום- שחור שמופיעים בגיל המבוגר באיזורים כמו פנים, גב וחזה.
  • תוספי עור (SKIN TAGS) – גידולי עור קטנים, לא מסוכנים שמצויים בעיקר בבית שחי, צוואר ומפשעה.

הנחיות לפני ניתוח הסרת נגעי עור

לפני הסרת נגעי עור יש להתכונן כראוי ולהקפיד על מספר כללים חשובים, כדי שההסרה תעבור בהצלחה והתוצאה תהיה מושלמת.

הסרת נגעי עור – עשרה ימים לפני הניתוח

כללי "עשה" לקראת הסרת נגעי עור: לפני הסרת נגעי עור יש לדווח לד"ר וולף על כל תופעה בריאותית חריגה, כדוגמת: שפעת, חום, פריחה על העור או כל בעיה רפואית אחרת.
יש לדווח לד"ר וולף על נטילת "רואקוטן" בשנה האחרונה לפני מועד הסרת נגעי עור.
יש לבצע את בדיקות המעבדה כפי שהורה עליהן ד"ר וולף. במידת הצורך ניתן ליטול אקמול לשכוך כאבי ראש. ניתן להמשיך ליטול מולטי ויטמינים שונים כרגיל.
ניתן להשתמש לפני הסרת נגעי עור בתכשירים קוסמטיים שונים המכילים הידרוקינון או רטינול.
יש להתחיל להשתמש בזובירקס למניעת התפרצות הרפס שלושה ימים לפני הסרת נגעי עור, אם ד"ר וולף הורה על כך.
כללי "לא תעשה" לקראת הסרת נגעי עור: לפני הסרת נגעי עור אין ליטול תרופות המשפיעות על מערכת קרישת הדם: אספירין, וולטרן, אדביל, ויוקס, אטופן, נקסין וארטופן.בכל התלבטות לגבי תרופות אחרות יש להתייעץ עם ד"ר וולף. יש להימנע מעישון סיגריות או מוצרי טבק אחרים כחודש ימים לפני הסרת נגעי עור.
יש להימנע ככל הניתן משתיית אלכוהול. יש להימנע משימוש בתכשירים קוסמטיים שונים המכילים חומצות אלפה הידרוקסיות לפני הסרת נגעי עור.

הסרת נגעי עור – ערב לפני הניתוח

כללי "עשה" לפני הסרת נגעי עור: יש להסיר את כל איפור הפנים. ניתן להשאיר את הלק על הציפורניים. במידת הצורך יש ליטול תרופות שהומלצו על ידי ד"ר וולף לפני הסרת נגעי עור.
כללי "לא תעשה" לפני הסרת נגעי עור: כאשר הליך הסרת נגעי עור מתבצע בהרדמה מקומית, אין צורך להיות בצום. במקרים של הרדמה מלאה, אין לאכול או לשתות החל מחצות הלילה אך ניתן לצחצח את השיניים בבוקר כרגיל.יש להימנע מלעיסת מסטיק. יש להימנע ממריחת קרם על העור באזור ההסרה.
יש להימנע משימוש בתכשירי עיצוב שיער כלשהם כאשר הסרת נגעי עור מתבצעת באזור הפנים.

הסרת נגעי עור – יום הניתוח

כללי "עשה" לפני הסרת נגעי עור: יש להצטייד מראש בתוצאות בדיקות המעבדה. יש ללבוש בגדים קלים ונוחים, הנסגרים מקדימה. יש להסיר עדשות מגע. יש לרחוץ היטב את האזור המיועד להסרה באמצעות סבון אנטיספטי מסוג כלשהו.סבון אנטיספטי ניתן לרכוש ללא מרשם רופא בבתי המרקחת. מטופלים הרגישים ליוד צריכים להקפיד על רכישת תכשיר שאיננו מכיל יוד.
כללי "לא תעשה" לפני הסרת נגעי עור: יש להימנע מלהביא ציוד רב או חפצי ערך לתקופת השהות במרכז הרפואי.

תהליך ההחלמה הסרת נגעי עור

הליך הסרת נגעי עור הוא הליך כירורגי פשוט ויעיל המאפשר להסיר נגעים מאזורי גוף שונים. הסרת נגעי עור נמשכת לרוב בין רבע שעה ל-20 דקות, וההתאוששות ממנה היא כמעט מיידית. תופעות הלוואי של הסרת נגעי עור חולפות במהירות ואחוזי הסיבוכיםהכרוכים בניתוח הם נמוכים ביותר. הסרת נגעי עור בשיטת ה-Shaving מתבצעת במרפאתו של ד"ר וולף והליך הסרת נגעי עור עמוקים יותר, בשיטת ה-Excision, בחדר ניתוח.
הליך הסרת נגעי עור איננו כרוך כמעט בכאב, ורבים מהמטופלים אף אינם משתמשים בביטוי כאב כדי לתאר את תחושותיהם. עם זאת, תחושות של אי נוחות באזור ההסרה, נפיחות מסוימת ושטפי דם תת עוריים הם תופעות שכיחות למדי לאחר הסרת נגעי עור והן חולפות תוך מספר ימים. לאחר הסרת נגעי עור מתפתח לרוב גלד באזור, הנעלם לאחר כשבוע עד שבועיים. במרבית המקרים בהם מבוצעת הסרת נגעי עור עמוקה תישאר באזור ההסרה צלקת. עם זאת, הצלקת לאחר הליך הסרת נגעי עור עמוקים היא לרוב זעירה ובמהלך הזמן היא מתבהרת ומקבלת את גוון העור. בנוסף לכך, חשוב לדעת, כי שומות שהוסרו ממקום מסוים בגוף אינן גדלות מחדש אך שומות אחרות יכולות לתפוס את מקומן.

הסרת נגעי עור – "סולם וולף"

לאור ניסיונו, יצר ד"ר וולף סולם כאב והחלמה המבוסס על תחושותיהם של מנותחות ומנותחים רבים. סולם הכאב של ד"ר וולף נועד לתת מושג על תחושת הכאב המתלווה להליך הסרת נגעי עור ולשלביו השונים. הסולם נע בין 1 ל-10, כאשר 1 מציין רמת כאב מינימאלית, כדוגמת התחושה המתלווה לזריקת חיסון בישבן, ו-10 מציין רמת כאב רבה, כדוגמת הכאב המתלווה לשברים אורטופדיים לפני קיבועם. ביומיים הראשונים לאחר הסרת נגעי עור רמת הכאב היא 2 בסולם וולף; עד כשבוע לאחר הסרת נגעי עור רמת הכאב היא 1 בסולם וולף; ולאחר שבוע ממועד הסרת נגעי עור לרוב לא קיים כאב כלל.

הסרת נגעי עור – חזרה לשגרה

לאחר הסרת נגעי עור נדרש פרק זמן קצר של התאוששות, ללא צורך באשפוז. החזרה לשגרת החיים הרגילה היא כמעט מיידית.

הנחיות לאחר ניתוח הסרת נגעי עור

גם לאחר הסרת נגעי עור יש להקפיד על מילוי ההוראות השונות שניתנו על ידי ד"ר וולף. מטרתן של ההוראות היא לאפשר למטופלים להתאושש מהר ולחזור לשגרת החיים.

הסרת נגעי עור – יום ראשון לאחר הניתוח

לאחר הסרת נגעי עור לרוב תהיה חבישה קלה סביב אזור ההסרה.את החבישה צריך להחליף מדי יום או בהתאם להוראותיו של ד"ר וולף.
לאחר הסרת נגעי עור לרוב יידרשו המטופלים למרוח על אזור ההסרה משחה אנטיביוטית. טיפול תרופתי נוסף, המתלווה להליך הסרת נגעי עור, יינתן בהתאם להוראותיו של ד"ר וולף.

הסרת נגעי עור – שבוע ראשון לאחר הניתוח

בשבוע הראשון לאחר הסרת נגעי עור תהייה נפיחות קלה, שתעלם בהדרגה, באזור ההסרה. במקרה של הרפס, יש להשתמש בזובירקס במשך חמישה ימים לאחר הסרת נגעי עור. ניתן להתרחץ 24 שעות לאחר הסרת נגעי עור, ומומלץ להשתמש בשמפו עדין לתינוקות.
לאחר הרחצה הראשונה יש להקפיד לשטוף את האזור ההסרה במים לפחות פעם אחת ביום, למרוח עליו משחה אנטיביוטית ולחבוש
באמצעות תחבושת נקייה.

הסרת נגעי עור – מספר שבועות לאחר הניתוח

מרבית הנפיחויות ושטפי הדם יחלפו תוך שבעה ימים מיום הסרת נגעי עור.
חוטי התפירה נספגים מטבעם בעור ונעלמים. במקרה ויישארו מספר תפרים, יוציא אותם ד"ר וולף כשבועיים לאחר הסרת נגעי עור.
לאחר שבועיים מיום הסרת נגעי עור ניתן להשתמש בתכשירים קוסמטיים שונים באזור.
במשך השבועות הראשונים לאחר הסרת נגעי עור יש להימנע מרחצה בבריכה או בים מחשש להתפתחות זיהום.
במשך שישה שבועות ראשונים לאחר הסרת נגעי עור יש להימנע מחשיפת האזור לשמש. לאחר מכן, יש להקפיד להשתמש בקרם הגנה מפני קרינה.

סיבוכים- הסרת נגעי עור

ניתוח הסרת נגעי עור הוא הליך פשוט ובטוחשאיננו כרוך כמעט בכל סיכון. בנוסף לכך, בידיו של מנתח מיומן ומקצועי רמת הסיבוכים בעת הסרת נגעי עור היא נמוכה ביותר. עם זאת, לפני קבלת ההחלטה על ביצוע הסרת נגעי עור, חשוב ביותר להכיר את הסיכונים והסיבוכים האפשריים. שכן, הקפדה על ההנחיות השונות ושימוש בטכניקה ניתוחית עדינה וזהירה מורידות את שכיחות הסיבוכים בעת הסרת נגעי עור בצורה משמעותית.כמו כן, בעת בחירת המנתח, חשוב ביותר לוודא, בנוסף לנושא הניסיון והמקצועיות, כי הוא יהיה נוכח גם במקרה וחלילה יתרחש סיבוך כלשהו בטיפול.

הסרת נגעי עור – הסיבוכים והטיפול בהם:

סיבוך

שכיחות

פעולות להקטנת הסיכון

טיפול בסיבוך

המטומה –הצטברות דם

נדיר

בדיקת תפקודי קרישה לפני כל ניתוח, כולל ניתוח הסרת נגעי עור, ועצירת הדימום במהלך הניתוח.

ניקוז ההמטומה בניתוח חוזר קצר.

פצעים עקב נמק עורי לאחר ניתוח הסרת נגעי עור

נדיר ביותר

שמירה על איזון לחץ הדם, הימנעות מעישון חודש לפני הניתוח, תכנון נכון של מתלי העור ושימוש בטכניקה ניתוחית עדינה.

טיפול מקומי לריפוי משני, טיפול ניתוחי בפצעים במידת הצורך.

צלקות היפרטרופיות

נדיר ביותר

מיקום הצלקות באזורים נחבאים, שימוש בטכניקת תפירה מושלמת,התאמת הטיפול למאפיינים הביולוגים של המנותח.

משחות וזריקות סטרואידים לצלקות, יריעות סיליקון, רענון הצלקות.

זיהום

נדיר ביותר

הקפדה על סטריליות במהלך הסרת נגעי עור, במידת הצורך שימוש באנטיביוטיקה.

טיפול מקומי וסיסטמי באנטיביוטיקה, במידת הצורך שימוש בניקוז.

התפרצות וירוס ההרפס

נדיר ביותר

זיהוי מטופלים נשאי הווירוס, נטילה של אציקלוויר למניעה לפני ניתוח הסרת נגעי עור.

טיפול תרופתי אנטי וירלי.

רגישות לחוטי תפירה

נדיר ביותר

במקרים הידועים מראששימוש בחוטים חלופיים.

טיפול מקומי בצלקות, במידת הצורךהוצאת התפרים והחלפתם.

תגובה אלרגית לחומר ההרדמה

נדיר ביותר

בירור נושא הרגישויות והאלרגיות לפני הסרת נגעי עור.

טיפול מייצב בהתאם לאלרגיה ולעוצמתה.

מהם נגעי העור? 
שומות בולטות או שטוחות, הנקראות בפי רוב האנשים "נקודות חן", יבלות ויראליות באזור הפנים, הידיים והרגליים, כלי דם בולטים (המנגיומות), שרכי עור עודפים באזור הצוואר, העיניים, המפשעות ובית השחי, כתמי גיל נרחבים ונגעי עור אחרים.
כיצד מתבצעת הסרת נגעי עור?

הסרת נגעי עור היא הליך כירורגי פשוט ביותר הנעשה תחת הרדמה מקומית ואיננו מצריך אשפוז. הסרת נגעי עור מתבצעת בשתי שיטות בהתאם לסוג הנגע.
שיטת ה-
Shaving מתאימה להסרת נגעי עור שאינם עמוקים.
שיטה זו היא פשוטה ביותר, מזכירה מעט את פעולת הגילוח ואיננה מותירה כמעט כל סימן על העור.
הסרת נגעי עור בשיטת
ה-Excision מיועדת להסרת נגעי עור עמוקים.
הליך הסרת נגעי עור עמוקים מתבצע בחדר ניתוח, כאשר לאחר ההסרה, יש צורך בתפירה של שולי העור. בשיטה זו נותרת צלקת קטנה על העור.

באלו מקרים נהוג לבצע הליך הסרת נגעי עור?

הסרת נגעי עור מתאימה להסרה של נגעים שונים מטעמים אסתטיים או כאשר קיים חשד לסרטן העור.
ניתן להסיר שומות בולטות או שטוחות, יבלות ויראליות
 שטוחות או בולטות באזורים שונים בגוף ובעיקר באזור הפנים, הידיים והרגלים, כתמי גיל באזור הראש, הצוואר, האמות והשוקיים, עודפי עור סביב העיניים, בבתי השחי, בצוואר ובמפשעות, מנגיומות ונגעי עור אחרים המופיעים באזורים שונים בגוף כתוצאה משינויים הורמונאליים, הידבקות או בעקבות דיכוי של המערכת החיסונית.

האם נותרת צלקת לאחר הליך הסרת נגעי עור?

לאחר הסרת נגעי עור שטחיים לרוב לא ניתן יהיה להבחין בצלקת שתישאר על העור. הצלקת הנותרת לאחר הסרת נגעי עור עמוקים יותר תלויה במאפייניו של הנגע, באזור הכריתה, בסוג העור ובתגובתו.
לרוב, גודלה של הצלקת יהיה רחב אפילו עד פי שלושה מגודלו המקורי של הנגע או אף רחב יותר,
 במקרה בו נעשה שימוש במתלה עור.
בכל מקרה, עם הזמן מקבלת הצלקת את גוון העור ומטשטשת מאוד.

האם קיימות שיטות אחרות של הסרת נגעי עור בנוסף לשיטה הכירורגית?

הסרת נגעי עור ניתן לבצע גם באמצעות הקפאה בחנקן נוזלי, מחט חשמלית, קרן לייזר או אפילו באמצעות שימוש בגלי רדיו. עם זאת, מרבית השיטות מתאימות בעיקר להסרה של נגעים שאינם עמוקים.
בנוסף לכך, בשיטות אלה לא ניתן לשלוח דגימה מהנגע לבדיקה פתולוגית כדי לוודא מעל לכל ספק שהוא איננו ממאיר חלילה.

האם הסרת נגעי עור מתבצעת בהרדמה?

הסרת נגעי עור מתבצעת לרוב בהרדמה מקומית או באמצעות חומר אלחוש בלבד. עם זאת, לעתים רחוקות יש צורך בהרדמה אזורית או כללית בעת הסרת נגעי העור.
במקרים בהם נדרשת כריתה מורחבת או כריתה חוזרת של האזור לאחר קבלת תשובה מהמעבדה, לרוב מתבצע הליך הסרת נגעי עור בהרדמה אזורית או אפילו בהרדמה כללית
.

דילוג לתוכן